FAQ

1. Allmänt

Det som skiljer Hälsofit från andra online-pt tjänster kan sammanfattas med två ord, specifikt och flexibelt.

Med specifikt avses att du får hjälp med precis allt du behöver för att lyckas, in i minsta detalj. Med det menar jag: Precis hur du ska träna, varje kalori du ska du äta (med rätt sammansättning av kolhydrater, proteiner & fetter) samt hur mycket du ska röra på dig.

Samtidigt som du får de ovan nämnda sakerna personligen planerat, har du fortfarande flexibiliteten att välja hur många och vad för sorts måltider du vill äta, samt om du önskar lägga till några “fuskkalorier”.

Än idag har jag inte stött på någon annan pt-tjänst, vare sig online eller vanlig, som erbjuder detta i kombination.

Hälsofit hjälper dig att bränna ditt fett samtidigt som du behåller, eller ökar din muskelmassa. Men om du endast önskar öka din muskelmassa samtidigt som du inte vill lägga på dig någon fettmassa, så kan även detta ordnas.

Anledningen att du inte hittar någonting om det, är för att jag varken är en licensierad PT eller kostrådgivare. Men däremot har jag under åtta års tid studerat på universitet ämnen såsom biokemi, cellbiologi, nanobiologi, organisk kemi, immunbiologi, fysiologi, genteknik, mm. När du sedan lägger till min stora passion för träning och kost, samt att jag har hjälpt människor att bränna deras fett i nästan ett decenium, så hoppas jag du kan ge mig en chans att visa vad jag går för.

Eftersom vi kommer att ha ständig kontakt, behöver du bara säga till mig om olyckan skulle inträffa. Då fryser vi din kvarvarande tid för månaden och tar sedan nya tag när du är frisk igen!

Så fort jag kan 🙂 Rör det sig om Premiumpaketet svarar jag ofta omgående. Gäller det övriga ärenden, svarar jag inom en arbetsdag.

Ja, Hälsofit är ett företag, innehar f-skattesedel samt är momsregistrerat.

2. Mina erbjudanden

För att enklast få en bild över de olika erbjudandena, klicka på respektive erbjudande. Där kan du se en ingående förklaring om vad som kommer att hända efter att du har handlat respektive erbjudanade.
Men än vilket erbjudanden du har valt, så kommer detta att ske, direkt efter du handlat ditt erbjudande:

Två filer kommer att skickas till din angivna mejladress. Dessa är:

  1. Ett dokument som hjälper dig att: Bestämma vilken kroppskomposition du har, samt sätta ett fettprocent-, eller fettmassamål. Dokumentet går även igenom några viktiga saker som du måste ta del av, innan du börjar resan mot din nya, fastare kropp.
  2. En blankett som du ska fylla i och skicka tillbaka till mig.

Du inleder med att läsa igenom det första dokumentet, som berör kroppskomposition och målsättning. Sedan fyller du i blanketten och skickar tillbaka den till mig (Robin@halsofit.se). När du har skickat blankettet, så kommer jag att ta kontakt med dig inom 24h. Det som händer därefter är beroende på vilket erbjudanden du har valt.

Har du valt Pondus, så kommer jag, när jag tar kontakt med dig, bifoga ditt kostdokument och dina frukostrecept. Har du istället valt Prestige så kommer jag, utöver ditt kostdokument och dina frukostrecept, att bifoga dina träningsscheman. Har du valt Premium, så kommer jag att skicka ditt kostdokument och dina frukostrecept, och samtidigt, så bestämmer vi en tid för vårt första möte.

Utöver detta så kommer du även att få ett signerat exempel av boken “Så håller du dig i trim, bränner fett och mår bättre : Den vetenskapliga metoden”, en kaliper och ett fitnessmåttband skickad till den adress du angivit.

Då är tyvärr alla 10 platser fullbokade. För att kunna erbjuda en såpass bra tjänst som möjligt så tar jag inte an fler klienter än jag känner att jag klarar av.

Skicka ett mejl till robin@halsofit.se om intresse fortfarande finns, så placerar jag dig på en väntelista. Jag kommer att kontakta dig när det åter finns platser tillgängliga.

Efter att vi har kommit fram till hur många kilo fett du önskar gå ner, kommer jag att berätta ungefär hur lång tid det kommer att ta. Om du inte går ner de önskade kilona inom den utlovade tidsramen så kommer jag att coacha dig gratis därefter. Dvs om du har hållit dig till ditt personliga kostdokument och tränat som vi kommit överrens om.

Pondus – Du får allting du behöver för att lyckas på egen hand, förutom träningsscheman. Du kommer få veta vad och hur mycket du ska äta samt vad du behöver tänka på för att nå ditt angivna mål.

Prestige – Du får allt du behöver för att lyckas på egen hand, inklusive träningsscheman. Du kommer även att få återkoppla (via skype, messenger eller mejl) med mig två gånger när du känner för det. Då kommer vi att utvärdera hur det har gått för dig, och justera dina frukostrecept, och ditt kostdokument.

Premiun – Allt som ingår i Prestigepaketet, men mer och lite till :). Den huvudsakliga skillnaden är att vi kontinuerligt kommer att ha kontakt via skype, messenger eller mejl. Och att du själv aldrig kommer att behöva göra några beräkningar, eller justeringar, i ditt kost och träningsupplägg. Jag kommer alltid att finnas tillgänglig om du har någon fundering och samtidigt checka in och se hur det går för dig under veckans gång. I slutet av veckan kommer vi att återkoppla, reflektera och justera dina recept och träningsscheman. Allt för att maximera din framfart.

I alla erbjudanden igår även ett signerat exemplar av boken: “Så håller du dig i trim, bränner fett och mår bättre : Den vetenskapliga metoden”, en kaliper samt ett fitnessmåttband.

Vi kommer att känna på hur allting har gått under veckan, vilken sorts bekymmer som dykt upp och hur vi ska lösa dem. Vi kommer också att planera nästkommande vecka samt göra en ny kroppsanalys för att undersöka din utveckling. Sist så kommer vi även att uppdatera dina frukostrecept och ditt kostdokument, så du äter en rätt mängd kcal för din nuvarande kropp. Skulle det behövas, eller om det önskas kommer vi även att ändra om ditt träningsschema.

Det betyder att du när som helst kan boka in ett skypemöte, skicka iväg ett meddelande på messenger (och få svar) eller mejla mig dina funderingar. Jag svarar så snabbt som möjligt.

Ta en titt i din skräppost, ibland kan mejlet ligga där. Om du inte finner det där, skicka då ett mejl till robin@halsofit.se. Då skickar jag manuelt, de nödvändiga filerna till dig.

 

Den fungerar så att du kommer själv att ta olika mätdata från din kropp och skicka till mig. Du kan även låta en vän ta dessa på dig. I kombination med att jag får ta del av dessa mätdatan, och att vi bestämmer ditt mål samt träningsnivå så kommer jag därefter att kunna fastlägga hur mycket du ska äta, och av vad, för att du ska börja förbränna ditt fett och så småningom också nå ditt mål.

Det finns två metoder som du kan använda dig av för att ta dina kroppsmätningar. Dessa är Kalipermetoden och navy seal body measurement metoden. Kalipermetoden är alltid att föredra om du inte är påtagligt överviktig (KF% på 35 eller över), då passar navy seal body measurment metoden bättre.

När du använder dig av kalipermetoden så börjar du med att läsa på bipacksedel hur kaliper (som du fått hemskickad) fungerar. Nästa steg är att utföra själva mätningarna. Du kommer att mäta dig på fyra olika ställen, dessa är: Magen (abdominal), sidan av magen (supraliac), triceps och framsida lår (thigh). Se på videoklippet HÄR, om hur och var du ska ta dina mätningar, eller se på bilden HÄR vart du ska ta dem.

Med Navy seal body measurement metoden behöver du endast använda dig av ett måttband. Använd gärna fitnessmåttbandet som du fått hemskickat. Om du är man, så tar du två mätningar. Runt din hals och midja. Är du kvinna så ska du ta tre mätningar. Runt din hals, midja och det bredast området runt din höft, vilket oftast brukar vara mitt över rumpan. I den HÄR videon går de igenom vart du ska ta dina mätningar.

 

 

 

3. Kost

Kostupplägget består av två delar. Först äter du frukost via personligt balanserade frukostrecept och därefter äter du måltider som består av en kolhydrat, protein och fettkälla, som du själv får välja. Dessa måltider är också personligt balanserade.

Frukost – Beroende på vilket paket du väljer att handla (Pondus, Prestige eller Premiun) kommer du få ett olikt antal frukostrecept att välja bland. Med dessa frukostrecept kommer du att äta precis den mängd kalorier, kolhydrater, proteiner och fetter du behöver för att nå ditt mål.

Måltider – Efter du ätit din frukost kommer du resterade dagen att vända dig till ditt personliga kostdokument. I det finns en lista på alla bra kolhydratskällor (fullkornsris, potatis, linser osv), proteinkällor (nötkött, fläskkött, fisk osv) och fettkällor (oljor, avokado, nötter osv) samt hur många gram du ska äta av vardera källa per portion och per dag.
Du väljer en kolhydrat, protein och fettkälla och tillagar dessa. Exempelvis kan du välja en måltid bestående av sötpotatis(kolhydratskälla) med fläskfile(proteinkälla) stekt i smör(fettkälla).

Du kan själv komponera ihop vad du vill ha för olika alternativ och vad du vill äta så länge du håller dig till kostdokumentet. Du får alltid äta så mycket sallad du vill till varje måltid. Det finns en bifogad lista i dokumentet på alla tillåtna tillbehör som du kan lägga till din måltid.

Det är sant, alla är vi olika, men vi är också väldigt lika. Anledningen till varför jag kan räkna ut ungefär vilken ämnesomsättning du har, är för att jag kommer att räkna ut din kroppskomposition (hur stor del av dig som består av fett och hur stor del som består av övrig massa) utifrån de uppgifter du kommer att skicka in till mig. När jag har räknat ut hur mycket övrig massa du består av, följer du, likt alla andra, generella metabolistiska riktlinjer och man kan beräkna ditt ungefärliga kaloribehov.

Men alla är vi också olika. Det finns personer med naturlig hög eller låg ämnesomsättning, samt de som nyligen har förstört sin ämnesomsättning genom att banta. För dessa personer kommer man succesivt behöva justera kostupplägget för att lyckas finna den rätta balansen. Det tar ett par veckor, men är inga klurigheter.

Nej, det kommer du inte behöva göra. Jag kan skicka ut frukostrecept som utesluter kosttillskott. Dock rekommenderar jag att du är öppen för att testa proteinpulver som kosttillskott, då det kommer att underlätta för dig att få i dig den mängd protein som behövs samtidigt som dina frukostrecept kommer att bli mer varierad, godare och lättare att tillaga.

Det korta svaret är ja, men följ gärna med på min förklaring om hur det kommer att fungera.

Du kommer, innan jag konstruerar ditt kostdokument, få ange vad du önskar ha för “fuskkalorier” varje vecka. Om du vill ha några dvs. Dessa kalorier kommer jag att ta hänsyn till när jag skapar ditt kostdokument. Du kanske önskar dricka ett glas vin till helgen, ha mjölk i ditt kaffe eller kanske rent av äta en chokladboll om dagen.

Men då är det också lika viktigt att du faktiskt äter dessa “fuskkalorier” som om du skulle avstå ifrån dem. Självklart kan du inte välja att äta hur många “fuskkalorier” som helst, då kommer det att påverka ditt resultat negativt. Men oroa dig inte över det, jag kommer att säga till innan det händer.

Ja, tyvärr så är det så. Jag kommer inte att kunna erbjuda dig mina tjänster då det kommer bli väldigt bekymmersamt för dig att nå upp till den kvot av protein som du behöver äta.

I blanketten, som du får skickat till din mejl, kommer jag att fråga om det är några födoämnen som du inte äter eller är allergisk mot. Skriv ner vilka, så anpassar jag frukostrecepten därefter. När det kommer till kostdokumentet så väljer du bara bort dom födoämnen som du är allergisk mot.

Det är väldigt inviduellt, men rent generellt brukar man säga mellan 0,3kg och 1kg i veckan. Är du påtagligt överviktig kan du plussa på dessa siffor.

Det betyder att de är helt anpassade efter dig och dina behov. Dels i hur många kalorier recepten innehåller men också i hur respektive recepts näringsfördelning är strukturerad. Med det menas hur stor mängd kalorier som kommer från kolhydrater, proteiner & fetter.

4. Träning

Det är upp till dig själv, beroende på vilken målsättning du har. Är du mycket fokuserad och vill maximera din framfart, så kan det handla om att träna styrka 5-6 dagar i veckan och samtidigt köra lika många kardiopass.
Vill du inte lägga ner så mycket fokus på träningen men fortfarande få resultat kan det handla om att träna styrka 3 dagar i veckan och samtidigt köra 3 kardiopass. Minimum som jag rekommenderar, och vad ett nivå 1 hemmaträningschema samt ett 3-split gymschema innefattar, är 3 styrke- och kardiopass i veckan.

Pondus – Du kommer inte att få ta del av några träningsscheman.

Prestige – I blanketten fyller du i om du önskar träna på gym, eller hemifrån.

Väljer du gymträning ska du också välja hur många gånger du önskar träna i veckan. Du kan välja mellan 3-6 pass i veckan. Beroende på hur många pass du väljer, desto svårare blir träningsupplägget. När jag återkopplar med dig kommer jag bifoga tre gymträningsscheman som är enkla att följa, men också effektiva! Du kommer att variera mellan dessa scheman för att uppnå maximalt resultat.

Väljer du att träna hemifrån så har jag skapat träningsscheman med sju olika svårighetsgrader. Du kommer få tre träningsscheman med ökad svårighetsgrad skickad till dig. Startnivån är beroende av din nuvarande form. När du känner att du bemästrat det ena så kan du avancera till nästa.

Premium – Efter vi har pratat och kommit fram till, vad din målsättning är, samt hur din livssituation ser ut, så kommer jag skapa träningsscheman som passar dessa ändamål. Dessa träningsscheman kommer successivt uppdateras för att maximera dina framsteg.

Det kan du verkligen få! Du kommer kanske inte att kunna stå på en bodybuildingsscen och imponera på domarna, men du kommer definitivt att kunna arbeta fram en mycket fin atletiskt fysik om du vill. Det är du själv som sätter dina gränser.

5. Ekonomi

Nej, det är ingen bindningstid. Du betalar först för en månad och därefter kommer jag att skicka ut en faktura innan nästa månad påbörjas. Om du väljer att inte betala fakturan så avbryter vi, eller lägger vårt samarbete på is, tills du har bestämt dig om du vill betala den eller inte. Förutsatt att det inte finns några personer på väntelistan.

Nej, du kommer inte att få tillbaka dina pengar. Men om du har investerat i Premiumpaketet kommer jag att coacha dig gratis till du når ditt mål.