Hur fungerar kostdokumentet?

Kostdokumentet består av två delar. Först äter du frukost via personligt balanserade frukostrecept och därefter äter du måltider som består av en kolhydrat, protein och fettkälla, som du själv får välja. Dessa måltider är också personligt balanserade.

Frukost – Beroende på vilket paket du väljer att handla (Pondus, Prestige eller Premiun) kommer du få ett olikt antal frukostrecept att välja bland. Med dessa frukostrecept kommer du att äta precis den mängd kalorier, kolhydrater, proteiner och fetter du behöver för att nå ditt mål.

Måltider – Efter du ätit din frukost kommer du resterade dagen att vända dig till ditt personliga kostdokument. I det finns en lista på alla bra kolhydratskällor (fullkornsris, potatis, linser osv), proteinkällor (nötkött, fläskkött, fisk osv) och fettkällor (oljor, avokado, nötter osv) samt hur många gram du ska äta av vardera källa per portion och per dag.
Du väljer en kolhydrat, protein och fettkälla och tillagar dessa. Exempelvis kan du välja en måltid bestående av sötpotatis(kolhydratskälla) med fläskfile(proteinkälla) stekt i smör(fettkälla).

Du kan själv komponera ihop vad du vill ha för olika alternativ och vad du vill äta så länge du håller dig till kostdokumentet. Du får alltid äta så mycket sallad du vill till varje måltid. Det finns en bifogad lista i dokumentet på alla tillåtna tillbehör som du kan lägga till din måltid.