20. Varför vissa får bra resultat medan andra inte får det och ett föredrag

Hej där beslutstagare!

Just nu sitter jag och jobbar med lite klienter samtidigt som jag laddar inför ett gympass, det är bröst och vader som står på menyn.

Jag måste bara få skriva av mig lite och säga att jag blir så himla glad när det går bra för de jag jobbar med! När de skriver till mig att deras byxor börjar sitta löst eller att de inte längre finner träningspassen lika jobbiga och att de skulle önska en större utmaning. Det är sånt här som gör mig glad, superpeppad och fyller mig med positiv energi!

Det tar oss vidare till ämnet som jag tänkte beröra idag. Vad är det egentligen som gör att vissa människor lyckas få fantastiska fina, och långsiktiga resultat medan andra inte alls får det?

Någonting som jag har märkt efter att ha jobbat med en massa människor är att till en början får nästintill alla väldigt fina resultat, men sedan när det har gått några veckor och man kommit över den första tröskeln, så börjar resultaten att utebli för vissa medan andra fortsätter som på räls framåt. Enligt mig finns det tre saker som är direkt bidragande till de uteblivna resultaten. Den första kan man inte gör någonting åt, det andra är någonting man bittert får lära sig att acceptera och det tredje är själva ”game changern”, och det är någonting som man har full kontroll att själv påverka.

1. Din kropp anpassar sig snabbt och kortsiktigt till plötsliga förändringar
2. Det kommer att ta tid att forma din kropp
3. Du kommer inte alltid att kunna surfa på motivationsvågen utan du måste även kunna ”agera på egen hand.”

Vare sig om du vill bygga muskler eller förbränna fett så är det alltid enkelt till en början. Det är så eftersom din kropp är fenomenalt bra på att anpassa sig till plötsliga förändringar. Det är också detta fenomen som gör att alla bantningsföretag kommer undan med slagord som ”Gå ner 7 kilo på 2 veckor med vår nya supermetod”. Om ni är mer nyfiken på hur detta fungerar så kan ni lyssna på föredraget som jag höll i samband med min bokrelease. Här kommer det:

Men efter några veckor när denna kortsiktiga förändring är över kommer din kropp inte längre att vara lika villig att förändras. Det är då det verkliga arbetet inleds och det är också då som de flesta börjar förstå hur lång tid som det egentligen kommer att ta. Det är här den första avfarten presenterar sig, och de som inte klarar av att svälja detta sanningspiller, tar av här.

De som inte tar av på den första avfarten fortsätter på vägen mot deras mål och producerar bra resultat. Men tillslut kommer de oundvikligen att komma fram till ett vägskäl. De som inleder den här resan gör det med en fast beslutsamhet och ett djup andetag. Motivationen är hög och man har gett sig fan på att lyckas, men oundvikligen kommer luften någon gång att ta slut och en motivation sätts på prov. Det vägskälet som jag pratar om är det val som du ställs inför när din motivation är låg och du känslomässigt VERKLIGEN inte känner för att träna, motionera eller äta bra. Det är här ”game changern” presenterar sig. Om du klarar av att gå emot dina känslor utan motivationsvinden i din rygg så kommer du också att fortsätta producera bra resultat, och till sist även nå ditt mål. Men om du inte klarar av detta kommer dina resultat att utebli och din motivationsvind kommer att blåsa allt mer sällan.

Kampen är självklar inte över utifall att du skulle råka ta en fel sväng vid vägskälet någon gång, men det som är så himla viktigt är att inte låta detta bli en vana. Dvs en vana att endast ”sköta sig” när man har motivationen till det och aldrig göra några grispass.

Så nästa gång när du inte känner för att göra någonting som du vet att du borde, stanna upp och lägg märke till situationen, för det är ett utmärkt tillfälle att träna upp dig själv och att gå emot dina känslor!

Hare toppen, nu ska jag gå in mot gymmet och träna (fast jag egentligen inte känner för det 😝)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.