16. Min träningsbakgrund

Hej Handsome!

Idag tänkte jag att du skulle få lära känna mig lite bättre genom att dela med mig av min träningsbakgrund. Jag har alltid varit en sportfåne och hållit på en massa olika idrotter. Fotboll, hockey, innebandy, slalom, tennis för att nämna några. Jag blev presenterad för gymmet efter jag dragit på mig en ryggskada när jag spelade fotboll. Medan de andra på fotbollsgymnasiet sparkade boll så fick jag lov att rehabträna enligt ett styrkeupplägg. Och jag ska inte ljuga, för jag tyckte det var dötrist till en början!

Men efter ett tag när jag ökade i vikter och muskler så märkte jag hur kul det var lyfta skrot! Jag började se fram mot gymmpassen och det tog inte lång tid förrän jag började skapa mina egna träningsupplägg och träna efter skoltid på de dagar som det inte stod fotboll på schemat. Vi den här tiden såg jag ut någonting sånt här och vägde omkring 60kilo, vid 18års ålder.

18ar

Haha, posevarning deluxe 😀

Jag fortsatte att träna kontinuerligt hela gymnasietiden ut och la samtidigt fotbollsskorna på hyllan, gymmet hade blivit min nya passion. Jag slukade alla böcker jag kunde komma åt om styrketräning, hypertrofi och kost. Samtidigt så flyttade jag till Linköping för att studera biokemi, jag ville lära mig allt om våra kroppar och hur det fungerar. Resultaten kom stadigt och när jag stagnerade så hittade jag nya finurliga sätt att chocka min kropp så den fortsatte att växa. Tillslut visade vågen 90kg och jag såg ut såhär vid 22års ålder:

23ar

Jag skulle mer än gärna vilja säga att jag alltid tänkte på hur jag lyfte och la mitt ego åt sidan, men så var inte fallet. Jag brydde mig mest om att lyfta tungt och att öka i vikter inför varje pass. Medan tiden gick så blev jag bara stelare och stelare, medan jag fortsatte att öka i styrka och muskler. När jag inte klarade av att göra djupa knäböj längre för mina hamstrings var för korta så stoppade jag en planka under hälarna för att fortfarande komma ner djupt. Tillslut så kom allting ikapp mig, och några dagar efter ett tungt benpass så vaknade jag mitt i natten av att min vänsta adductor brast. Jag skrek som en galning och när jag rullade över på mage så brast även min högra adduktor. Det tog mig ungefär en vecka innan jag kunde gå normalt, och ungefär en månad innan jag kunde ta cykeln till skolan.

Nu inleddes en jobbig period för mig när jag besökte mer än tio sjukgymnaster under 3års tid men jag lyckades inget vidare med att få bukt på min skada. Varje gång jag försökte träna mina ben så ömmade de till den punkt att jag fick problem att gå igen. Samtidigt så forsatte jag att träna överkroppen, men efter en tid så började de kännas fel. Jag kunde se i spegeln hur jag började bli osymmetrisk där överkroppen började växa ifrån underkroppen. Jag började känna mig som en gammaldags seriefigur :P. Men jag blev bara inte bättre i benen än fast jag la ner all min tid och energi på rehaben. Tillslut försvann motivation helt, och jag la ner gymmande.

Min passion om träning, kost och hur våra kroppar fungerar försvann dock inte, utan bara ökade, så jag fortsatte att utbilda mig samtidigt som jag tog upp löpning istället. Jag ersätte mitt gymmande med löpning och rörde inte en vikt på över 4 år och sprang bort de flesta av mina muskler, och för ungefär ett år sedan så jag ut såhär och vägde omkring 68 kilo.

13726794_1168995546474893_7220895327233637131_n

Men nu så hände någonting. Min ginsta för träning kom tillbaka med en explosion och jag bestämde mig för att ge min rehab ett försök till och börja träna seriöst. Vid den här tiden så coachade jag personer för fullt och det började redan bli mer än en hobby. Som ett mirakel så gick rehabträningen mycket bättre nu och jag har sen dess kunna träna mina ben utan problem. Och under den här tiden har jag skött mig bra, ätit det min kropp behöver och tränat hårt. Dessa kort tog jag för cirka fem månader sen och vägde då in på 75kilo.

_59a6152

Sedan dess har jag tränat på för full, ätit bra och känner mig fullt fokuserad. För tillfället så känner jag mig helt skadefri och väger in på cirka 80kilo.

Om man vet hur man ska träna och äta och har motivationen därtill att vilja förändras så kan det gå väldigt fort!

Hoppas ni har det toppen allesammans 😀

2 reaktioner på “16. Min träningsbakgrund

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.