9. Ny morgonrutin och meditation

Tjo beautiful!

Idag blev det ett sent inlägg även fast jag var uppe med tuppen i morse. Idag inledde jag en ny morgonrutin som jag utformade igår när jag satt på cafet och funderade. Jag började med att äta min proteingröt till ett motivationsklipp (https://m.youtube.com/watch?v=wT59OtDbkeQ) på youtube. Klippet gjorde mig superpepp på att ta tag i dagen och medan jag hade denna underbara energi i kroppen så planerade jag min dag, haha planeringen gjordes något optimistiskt och jag har fortfarande halva listan kvar nu 😛

Efter det så mediterade jag i fem minuter. Meditation är verkligen guld värt för att lugna ner sinnet och få lite perspektiv på saker och ting. Det vackra med meditation är att det inte är någon aktivitet som du ska göra så bra som möjligt, utan det som spelar roll är att du faktiskt gör det. Det finns ingen prestation inblandad och det hör till att sinnet fladdrar omkring och att du om och om igen kommer på dig själv med att dras med i alla tankar som vill åt din uppmärksamhet. Om jag skulle ge ett tips till någon som vill polera sitt fokus och öka både sin viljestyrka och impulskontroll så skulle jag säga åt denna att börja meditera. Meditation är helt och hållet super, och det behöver inte vara mer än fem minuter om dagen!

img_1073

Nedan följer en kort beskrivning från min bok om hur du mediterar:

Övning 5 – Att meditera
Se till att du är ensam och ostörd. Om det finns höga ljud där du befinner dig, så byt till ett tystare rum, eller använd hörselkåpor. Sätt ett larm på fem minuter och slå dig ner på en stol. Använd inte ryggstödet. Slappna av och slut dina ögon. Rikta din uppmärksamhet mot området just innanför dina slutna ögonlock. Håll din uppmärksamhet där. När du blir medveten om att din uppmärksamhet har lämnat området på insidan av dina ögonlock, för då lugnt tillbaka den dit igen och försök att hålla uppmärksamheten kvar där. Du kommer att komma in i tankar utan att du själv blir medveten om det. Det spelar ingen roll att detta händer, men när du märker att så sker, för då varsamt tillbaka din uppmärksamhet till ögonlocken och försök att behålla din fokus där. När larmsignalen hörs är du färdig.

Men nu ska jag dra iväg till gymmet och ge mina bröst en omgång!

Ha det toppen!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.